SKK Skridskoskola

Utrustning

Hjälm är det krav på tills man har tagit märke 6!! eller fyllt 15 år.

Kläder Det är viktigt att man inte fryser under träningen, därför bör man vara varmt klädd. Lager på lager principen är att föredra framför tjocka overaller, Fleece är ett bra material. Tänk på att man måste kunna röra sig lätt i kläderna, jeans är inte att rekommendera.

Vantar är ett måste på isen, ett extra par kan vara bra att ha med och byta till om de andra blir blöta

Skridskor

När man åker i skridskoskolan ställs inga krav på särskilda konståkningsskridskor men vi strävar från början efter att skridskorna skall vara av bra kvalitet. Detta är mycket viktigt, både för att inte skada fötter och vrister genom att stå snett men också för att behålla intresset för träningen.

Att tänka på:
Det är mycket viktigt att kunna stå riktigt på skridskorna, d v s så att skridskorna bildar 90 graders vinkel mot isen. Påfrestningen på vristen blir stor eftersom man står 3-4 cm ovanför isen på en smal skena. Det är därför viktigt att vristen stöds av en känga med kraftigt och stadigt skaft. ”Vanliga” konståkningsskridskor (t ex Jofa, Piruett) som kan köpas i sportaffärer, är eller blir snabbt väldigt mjuka och orkar inte hålla vristen rak. De kan också vara så låga att inte vristen stöds. Andra skäl till att man står snett kan vara att skridskorna är för stora eller för löst knutna. Extra sockor kan hjälpa och att knyta stadigt. Skridskor av plast, liknar pjäxor, är inte heller att rekommendera då man ofta står snett i denna typ av skridskor.

• Att köpa skridskor:
    Nya konståkningsskridskor av bra kvalitet är dyrt att köpa, men de har ett bra andrahandsvärde om skridskorna är i bra skick när man säljer dem. Om man köper begagnade skridskor bör man noga kontrollera att lädret i skaftet är hårt och kraftigt samt att vristen helst ska vara utan veck. Den finns en köp ock sälj sida på hemsidan som ni kan gå in och fynda på.Märken att rekommendera oavsett vilken nivå man tränar på är Edea, WIFA, GRAF och RISPORT. Dessa tillverkare säljer från enkla nybörjarmodeller till de mest avancerade konståkningsskridskor som finns.

• Slipa: Att ha välslipade skridskor är mycket viktigt. En slö skridskoegg gör åkningen onödigt jobbig och tråkig. Skridskor ska företrädelsevis slipas av en auktoriserad slipare av konståkningsskridskor.

• Skridskovård: Tänk på att torka skridskorna efter varje träning, förvara skridskorna med skenan skyddad av t ex. en handduk eller mjuka skydd.

När ni går till och från isen ska man alltid ha hårda skridskoskydd på för att skydda skenan.

Hårda skridskoskydd ska endast användas när man går i skridskorna, förvarar man skridskorna i dessa rostar de lätt.

Obs! Klubben har ingen uthyrning av utrustning.

Klubbkläder
Samarbetspartners